توسعه تکثیر گیاهان دارویی و زینتی از طریق کشت بافت

تولید مثل رویشی

Vegetative-reproduction

تولید مثل رویشی یا تکثیر غیر جنسی، روشی از تولید مثل است که واحد زاینده شامل تمامی بدن جاندار یا والد یا بخشی عمده‌ای از پیکر آن است. تولید مثل رویشی به روشهای مختلف هم در جانوران پست و هم در گیاهان صورت می‌گیرد.

تولید مثل در جانداران تک سلولی، گیاهان و جانوران بوسیله روشهای جنسی و غیر جنسی صورت می‌گیرد. تولید مثل رویشی یا غیر جنسی بیشتر در جانوران پست دیده می‌شود و جانوران عالی بیشتر از طریق جنسی زاد و ولد می‌کنند. تولید مثل رویشی در باکتریها، خزه‌ها، جلبکها، قارچها و گیاهان عالی دیده می‌شود. مزیت عمده این نوع تولید مثل از نظر سازگاری در این است که هر گاه شرایط مساعد و غذا فراوان باشد، این فرایند ممکن است، انجام گیرد. از این گذشته تولید واحدهای زاینده به فرایندهای سازنده ویژه‌ای نیاز ندارند. اما بوجود آمدن زاینده تخصص یافته حتماً باید با فرایندهای سازنده مخصوصی همراه باشد.

این نوع تکثیر در جانوران بیشتر به صورت جوانه زدن، قطعه قطعه شدن و نوپدیدی انجام می‌گیرد. نمونه جوانه زدن در جانورانی مثل اسفنجها و هیدرها دیده می‌شود. در نمونه‌های دیگر، تکثیر ممکن است با قطعه قطعه شدن یعنی تبدیل خودبخود پیکر جاندار به دو یا چند قسمت، انجام گیرد. سپس هر یک از قطعه‌های جدا شده از پیکر والد به جانداری کامل، تبدیل می‌شود. جانورانی مانند شقایق دریایی و انواع زیادی از کرمها به این روش تکثیر حاصل می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *